Publications

Books

Theresa Holler, Jenseitsbilder. Dantes Commedia und ihr Weiterleben im Weltgericht bis 1500, Berlin/München: Deutscher Kunstverlag 2020.

Corinne Mühlemann, Complex Weaves: Technique, Text, and Cultural History of Striped Silks, Affalterbach: Didymos, 2021 (under contract).

Beate Fricke and Finbarr Barry Flood, Object Lessons: Artifacts as Archives of Pre-Modern Globalism, Princeton University Press (under contract)

Beate Fricke, Beautiful Genesis. Creation and Creativity in Medieval Art, Penn State University Press, 2022 (under contract).

Kristopher Kersey, Facing Images: Materiality and Vision in Japanese Manuscripts, ca. 1100-1300 CE.  (in preparation).

Edited Volumes

Beate Fricke and Ittai Weinryb (Eds.), Holy Smoke. Censers across cultures (in preparation).

Beate Fricke and Lucas Burkart (Eds.), Shifting Horizons. A Line and its Movement in Art, History and Literature, Basel: Schwabe 2021 (in preparation).

Beate Fricke and Aden Kumler (Eds.), Destroyed – Disappeared – Lost – Never Were, (in preparation).

Articles (with peer review)

Beate Fricke, Thinking in Spheres. The Curvature, the Horizon and Pictorial Space on The Feldbach Altarpiece (ca. 1460) (in preparation).

Meekyung MacMurdie: “Proven Recipes: Geometry and the Art of Arabic Medicine,” in The Diagram Paradigm: Cross-Cultural Approaches, edited by Jeffrey Hamburger, David Roxburgh, and Linda Safran (under review, expected publication Fall 2021).

Kristopher Kersey, “The Afterlife of the Western Canon: Art and Eschatology in Contemporary Japan”, in: The Art Bulletin 103 (2021)

Theresa Holler, Natur als Protagonistin von Dantes Inferno. Von Erdbeben, Baumseelen und Tränenflüssen, in: Romanische Forschungen 131 (2019), S. 347-374.

Theresa Holler, Infernale Landschaften: Wie Dantes Commedia das Bild des Weltgerichts in Italien verändert, in: Deutsches Dante-Jahrbuch, 93, 1, 2018, S. 74-103. 

Theresa Holler, Naturmaß, künstlerisches Maß und die Maßlosigkeit ihrer Anwendung. Simplicia in zwei ‚Tractatus de herbis‘-Handschriften des 13. und 14. Jahrhunderts, in: Das Mittelalter, 18, 13/1, 2018, S. 67-91. 

Book chapters

Beate Fricke, Lottlisa Behling (1909–1989), Die Pflanze in der mittelalterlichen Tafelmalerei, Weimar: Hermann Böhlau Nachfolger, 1957, Kapitel 1: „Die Pflanzenwelt in der Malerei des 14. Jahrhunderts“, in: Lee Chichester, Laura Goldenbaum, Brigitte Sölch (Hg.): Kunsthistorikerinnen 1890–1970 (Arbeitstitel), 2 Bände, Reimer Verlag 2021.

Beate Fricke, “Horizont und Panorama,” in: Jerusalem in Scherzligen. 550 Jahre Scherzliger Passionspanorama, Basel: Schwabe, 2021.

Beate, Fricke, Doppelte Anfänge in Genesis­darstellungen. Der Beitrag von Sapientia zur Schöpfung im Stammheim­ Missale, in: Enthüllen und Verbergen in der Vormoderne Revealing and Concealing in the premodern period, ed. by Henriette Hofmann, Barbara Schellewald, Sophie Schweinfurth and Gerald Wildgruber, München/Paderborn: Fink, 2021 (eikones-serie), 223-245.

Kristopher Kersey, “The Early Modern Fold: Pleated Media in Japan’s Encounter with Europe”, in: Making Worlds: Global Invention in the Early Modern Period, eds. Bronwen Wilson & Angela Vanhaelen, Toronto University Press 2021 (in press).

Stefanie Lenk, “Merging University Museum and Volksbildung – The Curatorial Strategies of Berlin’s Museum für Meereskunde in 1900”, in: Kathleen Davidson, Molly Duggins (Eds.), Sea Currents in Nineteenth-Century Art, Science and Culture. Commodifying the Ocean World, Bloomsbury/ London 2021 (in press).

Beate Fricke, Speaking Bones and Narrative Pictures. Aniconism Versus Visual Narratives on Small Tabernacles in Late-Medieval Christian Art, in: Im Namen des Bildes, exhibition catalogue Zurich: Rietberg Museum, Berlin/Stuttgart: Hatje Cantz, 2021 (in press).

Beate Fricke, Hinges as Hints. Heaven and Earth in the Coconut Goblet at the Cathedral of Münster, Part of a Lost Rock Crystal Ensemble, in: Seeking Transparency. Rock Crystals Across the Medieval Mediterranean, ed. by Cynthia Hahn and Avinoam Shalem, Berlin: Reimer, 2020, pp. 197-210.

Beate Fricke, At the Threshold of Painting. The Man of Sorrows by Albrecht Dürer, in: Renaissance Metapainting, ed. by Peter Bokody and Alexander Nagel, Turnhout: Brepols, 2020, pp. 198-238.

Stefanie Lenk, “Legacy – The Attempted Foundation of a Protestant Theology of Art”, in: Jaś Elsner (Ed.), Empires of Faith in Late Antiquity. Histories of Art and Religion from India to Ireland, Cambridge: Cambridge University Press, 2020, pp. 161-185.

Beate Fricke, Artifex and Opifex – The Medieval Artist, in: A Companion to Medieval Art: Romanesque and Gothic in Northern Europe, Second Edition, ed. by Conrad Rudolph, Wiley 2019, pp. 45-69.

Stefanie Lenk, “Cristãos Ibéricos e Antiguidade Clássica — o Baptistério de Milreu/Estói (Algarve) nos Finais da Antiguidade Tardia”, in: Jorge Tomás García, Vanessa Del Prete (Hrsg.), Imágenes, lengua y creencias en Lusitania romana. 2019, Archaeopress, Oxford.

Beate Fricke and Theresa Holler, “Rosenrot. Die Bildwelt von Flora, Fauna und Fons vitae im Godesscalc-Evangelistar als Heilsraum,” in: Die Handschriften der Hofschule Kaiser Karls des Großen. Individuelle Gestalt und europäisches Kulturerbe, ed. by Michael Embach, Claudine Moulin and Harald Wolter-von dem Knesebeck, Trier 2019, pp. 97-127.

Corinne Mühlemann, catalogue entries: “Tiraz-Inschrift mit Auszügen aus dem Koran” and “Fragment eines Seidenstoffes mit Inschriften- und Perlband” in: Zeitenwende 1400. Die goldene Tafel als europäisches Meisterwerk, ed. by Antje-Fee Köllermann und Christine Unsinn, Petersberg : Michael Imhof Verlag, 2019, Kat. Nr. 35, p. 156 and 167.